Breviksmamma

Breviksmamma

lördag 17 april 2010

Jan Guillou



Härom dagen hörde jag Jan Guillou berätta i P1 om sitt författande och vad som skiljer nybörjaren från proffsen när det gäller att just skriva. Den absoluta amatören går runt och bara väntar på inspirationen, kommer den så kommer den och därmed blir inte mycket skrivet. Den skribent som kommit lite längre i processen hittar på en massa annat i väntan på inspirationen. Såsom att diska, dammsuga och ställa cd-skivorna i bokstavsordning. Vill man välja att göra som Guillou och de stora grabbarna ska man välja hur mycket text som ska produceras på en dag, till exempel fem sidor, och sedan hålla sig strikt till det. Varken mer eller mindre.

Visst känner jag igen mig, har det någonsin varit så fint hemma som inför en tenta? Nu har jag dock landat på Vidarkliniken och behöver inte bry mig om varken disk, tvätt eller dammsugning. Vore det inte för att jag saknade C och barnen så skulle jag kunna bo här lääääänge.

Vad gör man då här? Jo, man får behandlingar och terapier enligt läkarens ordination, knaprar antroposofiska tabletter som smakar hö, får injektioner med mistelpreparat och uppmanas att vila mest hela tiden. Mina terapier är målning och eurytmi. Målningen kommer igång nästa vecka men eurytmi i grupp provade jag på i förmiddags. I en liten sal gick vi fram och tillbaka och klappade händerna. Efter det var vi svanar som sprang runt i en åtta och gav varandra bollar. Högst intressant och det gav absolut inga associationer eller gödning till komiskt stereotypa föreställningar ”man” hade innan ”man” kom hit. Det var faktiskt ibland svårt att hålla sig för skratt och i nästa vecka ska min individuella terapi med eurytmifröken börja.
I det som heter behandling ingår helkroppsinsmörjningar och varma omslag. Det först nämnda har jag redan provat. Det är en lätt massage med olja som smörjs in med rörelser som tydligen också bygger på formen av en åtta. Formen av just åttan sägs ha en positiv effekt på mångt och mycket (se svanarna med bollar).

Det är också fantastiskt vackra omgivningar och maten smakar gudomligt även om det kommer ta ett tag innan jag kan äta de syrade grönsakerna utan att hålla för näsan. Idag har vi varit på promenad till Saltå Kvarns kafé och ett vernissage som bara råkade pågå i närheten. En bra dag med andra ord.

Ha det gott.

Det rekommenderas att man inte tar med sig datorn hit. Observera att detta nu är en rekommendation och inte ett strikt uttalat förbud.

1 kommentar:

  1. Hej min fina vän!

    Såg precis att du tyckt om min FB status, så då förstod jag att du hade datortillgång där borta, och tänkte att då kanske du skrivit något här också... Och minsann! Roligt att kunna följa dig lite och höra hur du har det där.

    Jag log stort åt svanarna och åttorna, det är ju helt fantastiskt roligt! Men det kanske är terapeutiskt också på något vis, vem vet?

    Det låter skönt och mysigt i alla fall, att du får vara på "retreat" i flera veckor och bara gå in för att ta hand om dig själv. Och fika på Saltå Kvarns cafe' låter jättemysigt bara det!

    Nu ska jag gå och ta hand om mig lite, jag har varit sjuk i några dagar, med feber som inte riktigt vill ge sig, en mage som är helt upp och ner, och en hals som är onaturligt ond. Blä. Men det börjar vända i alla fall!

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera