Breviksmamma

Breviksmamma

måndag 24 maj 2010

"Surkärringmejl"?



Äntligen kommer jag mig för att skriva och kanske får jag svar på mina frågor. Om någon av er som läser vet, en del är ju SO-lärare vet jag, så skriv hemskt gärna en kommentar eller hysta iväg ett mejl till mig.
Här kommer det, surkärring eller inte:

Hej

Nu vet jag verkligen inte om jag skriver till rätt person med mina frågor men någonstans kan det vara bra att börja. Er hemsida för Kristensamfundet och Antroposoferna kändes lite brokig och jag fick ingen riktig helhetsbild.

För ett tag sedan vistades jag tre veckor på Vidarkliniken i Järna. Där hade jag förmånen att verkligen få uppleva den helt underbara synen på människan som Antroposofin står för. Helhetssynen.
Eftersom jag är troende så ville jag gärna besöka kyrkorna i närheten av kliniken. Första söndagen var vi några som gick till den vackra kyrkan i Ytterjärna och söndagen efter gick vi till er fina Kristofferuskyrkan.

Jag måste säga att jag inget visste i förväg om den antroposofiska tron eller om Kristensamfundet men att jag ändå kom med ett öppet sinne. Dock lite med uppfattningen om en annorlunda gudstjänst (jämför då med Svenska Kyrkan) men med positivt laddad förväntan. Tyvärr blev det ingen positiv upplevelse för mig och nu har jag en fråga. Prästen nämnde många gånger "Syndarnas sjukdomar". Kanske missuppfattar jag det begreppet men där satt vi, många svårt sjuka och en del av oss, bland annat jag, till och med döende och jag måste säga att jag tog illa vid mig. Så illa att jag för första gången i mitt liv lämnade gudstjänsten innan den var slut.

Nu måste jag fråga vad som ger någon rätten att döma mig som syndare för att jag har en svår sjukdom som kommer ta mig från min man och mina två små barn innan jag ens hunnit fylla fyrtio? För mig, i min tro, har ingen annan än Gud den rätten och dessutom vägrar jag tro att sjukdom är en orsak till att på något sätt bli dömd. Vi bär alla på våra synder, så och jag, men att min sjukdom skulle bero av det är för mig helt otänkbart. Jag är heller inte arg på Gud för min sjukdom, tycker inte att det är orättvist utan tror ändå att det finns en tanke/mening bakom det hela.

Jag är nöjd med det jag åstadkommit i mitt liv. Jag har levt i kärlek och omtanke gentemot andra människor. Det tror jag är Guds önskan om hur vi människor förvaltar våra liv som vi har till låns här på jorden.
Nu vill jag bara veta hur ni tänker runt detta och som sagt, kanske har jag missförstått ert budskap. Det tycker jag i så fall vore en lättnad.

Guds frid. Oavsett om ni är friska eller sjuka.
Med hälsningar
Helene Behre

(Observera att det ännu inte är några vänliga hälsningar. Kanske uppgraderas till det om jag får det jag skulle kalla ett vettigt svar.)

Vänliga hälsningar till er andra.
Guds frid.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är ett bra mejl. Jag tycker att prästen alldeles glömt bort Jesus budskap om Guds kärlek när han pratar om syndare. Om man har syndat så får vi ju förlåtelse genom Jesus(Gud), det var ju det som var poängen med hans vistelse på jorden. Att Gud skulle straffa oss med sjukdom är, enligt min tolkning av kristendomen, helt vridet.
    Prästen kanske hade en taskig barndom med grus i vällingen...
    Och ändra inte till vänliga hälsningar.

    Maria

    SvaraRadera
  2. Blir så ARG när jag läser detta!! Vad är detta för en gammal kuf till präst? Och vad ger honom rätten att döma på detta sättet? Det är ju snudd på kriminellt! Hans syn på kristendomen måste ha varit förlegad redan på 1600-talet!!! Bra agerat, Helen! Du är absolut ingen surkärring! Hoppas de får sig en ordentlig tankeställare och slänger ut honom med öronen först!!! Jag hejar på dig!! Kram E

    SvaraRadera
  3. Men om man har valt att synda och röka cigaretter i flera år, får man inte skylla sig själv då för vilka konsekvenser som det kan bli? Jag tycker att alla som röker får skylla sig själva, om de konsekvenser som uppstår beror på rökeriet vill säga!

    SvaraRadera
  4. Hejsan hoppsan, vilken härlig inställning.
    Min cancer beror inte på att jag rökt under studietiden, sådär i min ungdom. Det är inte en sådan sorts cancer.
    Orsaken till att jag röker nu är att min cancer inte går att bota. När tiden är mer knapp än man så att säga förväntar sig, även om morgondagen är ett oskrivet blad för alla, är såväl psykiskt som fysiskt välbefinnande en prioritering.
    Med det sagt vill jag hänvisa till kommande inlägg där svaret på mitt mejl till Kristensamfundet berättar att jag misstolkat och att det de predikar handlar om arvssynden.
    Oj, det kanske betyder att jag är sjuk också på grund av vad andra gjort. Har du något på ditt samvete?
    Kram på dig och Guds frid.
    /Helene
    Ps. Jag äter "fett mycket" godis också!

    SvaraRadera
  5. http://antroposofi.org/ks/ksintroj.htm

    Här kan hittas förklaringen till vad som menas med syndens sjukdom.

    SvaraRadera