Breviksmamma

Breviksmamma

tisdag 9 oktober 2012

Snart är det dags


Just nu sitter jag i soffan, mellan två flickor redan iklädda sina pyjamasar, och tittar på "Highschool musical 2" för jag vet inte vilken gång i ordningen. Visst är det mysigt med älsklingarna i soffan men filmen är inte riktigt lika bra längre så jag passar på att göra annat.

När vi var i Turkiet förra veckan fick jag ett telefonsamtal från Karolinska i Solna. Det hade kommit ett återbud och de undrade om den 17:e oktober kunde passa för operation av mina revben.
Underbart, självklart, svarar jag. I september träffade jag en läkare som föklarade att en operation är möjlig. Samtidigt berättade han att jag inte skulle förvänta mig för mycket. Det kan bli så att smärtan kvarstår.
- Jag tycker vi kör ändå. Det är värt ett försök.
- Har du så ont att det verkligen är outhärdligt?
- Det stör en stor del av mitt liv. Jag är trött, det är svårt att sova, köra bil, motionera och att över huvud taget röra sig.
- Ja, vi kan ju inte ta bort alla revben som är trasiga. Då faller bröstkorgen ihop.
- Alla? Vi pratar väl om två kanske tre?
- Nä, det är snarare fem eller sex...
- Då får du ta de som gör ont. Jag kan peka ut de tre som är värst.

När jag lämnade hans kontor visste jag inte mycket mer än att "en operation är ju en operation", var inte så säker på att det hjälper och att jag kommer att vara sövd. Det lät som om det var ett mindre komplicerat ingrepp som de skulle göra genom sådana där små hål.
Min slutsats blev därför: Det är väl en dagoperation. Dit på morgonen- hem på kvällen. Möjligtvis sova över en natt.

Näpp.
Idag kom kallelsen och jag fick en hög papper med information, instruktioner, tider och formulär att fylla i. Operationen är den 17:e. Redan dagen innan ska jag vara på plats klockan tio för att ta prover, EKG och prata med sköterskor, operationsläkare och narkosläkare.
Efter operationen följer 4-8 dagar på sjukhus med rehabilitering, drän, sjukgymnast för att lära sig andas och hosta. Eventuellt behövs också vidare rehabilitering utanför sjukhuset på t.ex. Stockholms sjukhem. En av frågorna i formuläret var om jag kommer behöva vidare assistans/rehabilitering efter operationen.
Hur i hela friden ska jag veta det.

Helt plötsligt blev det här ett mycket större projekt (äventyr?) än jag väntat mig men det är inte ett alternativ att tacka nej. Om jag nu blir av med smärtan, och det måste man ju hoppas på, så kommer livet bli så mycket lättare.
En sak till: Det är bara en vecka kvar....
Och ja, jag börjar nog bli lite nerös nu och som lök på laxen vill de att jag ska sluta röka innan operation. Helst ska jag sluta tre veckor innan men får man informationen en vecka innan så blir det lite svårt att lösa den saken.

Håll alla tummar. Snälla?








7 kommentarer:

  1. Självklart så kommer att hålla fingrar och tår. :)
    Det jag säger är inga floskler, du finns i mina tankar väldigt ofta och jag skall fortsätta att tänka på dig med en önskan om det bästa. Ber att allt skall gå bra och att du skall bli av med din värk.
    Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad av dina kommentarer (och självklart av andras också!)
    Tack söta fina du!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst Du har varit ute och rest ser jag Det måste ju vara skönt att få lite vitaminer inför operationen.Det är klart att det går bra. Jag skall hålla alla tummar och tår att du fixar detta.Jag skall tänka på dig Jag går själv med foten i gips Nyopererad.
    Lycka till vännen.Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  4. Oj det blev en händelserik resa... vad trist att ni blev sjuka, men hoppas att ni fick en liten vitaminkick av resan i alla fall :-D

    och nu blir det alltså operation. Vi håller alla tummar och tår att allt går bra och att du kommer på benen fort.

    Många kramar från Ullis och Micke

    SvaraRadera
  5. Hej Helen ! Önskar dig det bästa inför onsdagen,vi tänker ofta på dig och din C och det fantastiska ni gjorde för våra barn i skolan !
    Kram fr. Pia (Gus mamma);

    SvaraRadera
  6. Nä, men hej Pia! Så kul att höra ifrån dig. Hur går det för killarna. Jag hade ju inte Birk men hur går det för Gus? Jag har börjat inse att de är vuxna nu. Har riktiga jobb och skaffar barn. Jag följer en del av dem genom Facebook. Ha det gott och hälsa så mycket!

    SvaraRadera
  7. Hej Helene!
    Hoppas att allt har gått bra.
    Kram

    SvaraRadera