Breviksmamma

Breviksmamma

torsdag 30 december 2010

Röntgenavdelningen på Huddinge



30:e december och uppe med tuppen.
Blodprov, röntgen och läkarbesök.
Väl nere på röntgen får jag veta att det inte finns en remiss, den borde ha kommit från avdelning K 82. Sköterskan konstataterar att jag inte alls ska röntgas idag.

-Jo, du förstår jag har läkarbesök om en kvart.
-Men jag hittar ingen remiss. (Med släpig och likgiltig röst.)
-Du kanske kan vara snäll och ringa dem där uppe och fråga?
-Jaaa, mmm... (Släpar fötterna mot receptionen.)

Hon kommer tillbaka:

-De svarar inte. (Verkligen "jättepunkt" efter det kostaterandet.)
-Nähä. Du kanske kan vara snäll och ringa till K 84 och be dem springa över till syrrorna på K 82? (Du trötta människa som verkar vara helt utan förmåga att ta egna initiativ.)
-Eh, det är ju lungavdelningen. Jobbar du här eller? (Läses om möjligt ännu släpigare.)
-Avdelningarna ligger vägg i vägg och de har gemensamma utrymmen emellan. (Nu Lätt irriterad.)
-Du kan väl springa upp och hämta en remiss istället, det går säkert mycket fortare.
-Prova att ringa till K 84 så får vi väl se vad som händer. Nu är det fem minuter kvar till min läkartid. (Nu med ett påklistrat leende och en röst som inte riktigt lyckas dölja de (smått?) nedvärderande uppfattningar jag byggt upp.)

Tillbaka till receptionen igen. Släpa, släpa, släpa.
Åter i väntrummet:

-Det fungerade.
-(MMMM, JAG SA ATT DET SKULLE DET.)Tack snälla du det var vänligt av dig.
- Mmmm.
-Tack, tack.

Det kan ju bero på dåligt morgonhumör. Senare idag kan jag nog ta det hela med humor men inte riktigt än. Just nu regerar "Häxan Surtant".

Som tur var fick jag träffa underbara doktor Bosse och blir jag genast på bättre humör. Trots att klockan bara är halv nio.
Idag hade jag egentligen bara en fråga:
Det har börjat göra ont på ryggen ner mot midjan och upp mot revbenen. Ömheten beter sig som den man kan uppleva vid feber, det gör ont och är obehagligt att ha kläder för det liksom skaver. Vad kan det tänkas bero på?

Doktor Bosse letar i Fass (i boken och inte på nätet). Alimta (Cellgiftet jag får just nu) kan påverka nerverna och då är det så det kan bli.
En biverkning utöver tröttheten, det har jag inte upplevt sedan de chockade min stackars lever med den allra försra kuren för ett år sedan.

Bosse avslutar glatt mötet med frasen: "Gott slut"
Jag svarar: "Inte än, eller hur?"

Ha det bra och gott nytt år. Inget annat.

1 kommentar:

  1. Inte gott nytt slut (som låter helt sketet)men däremot gott nytt år till hela familjen! Kramar från oss i Gökhem :)

    SvaraRadera