Breviksmamma

Breviksmamma

måndag 1 mars 2010

Det som göms i snö...


...kommer upp om man gräver. Synd bara att spadarna också ligger där under
någonstans. Det är sportlov och barnen är hemma från skola och dagis. Idag har de byggt snölyktor och nu på kvällen har vi tänt värmeljusen.

Dagens läkarbesök och lungröntgen blev inte av. Läkaren är hemma och är sjuk. ”Precis som du mamma” konstaterade barnen. Klockan var strax före åtta, bilen sopad och motorn startad. Då kommer beskedet att tiden är inställd. Antiklimax. Jag ringde avdelningen och verkligen försökte: ”Finns det ingen annan som bara kan titta på provsvar och plåtar, lite, typ bara snegla åt det hållet? Kan jag inte komma på röntgen i alla fall och få se bilderna själv?” Näe då, det gick ju inte för sig. Det förstod jag egentligen helt själv men skam den som ger sig.

I morgon kommer ”Kusinen från landet” (Göteborg) för att stanna en vecka. Hon undrade först om vi ”orkade” ha henne här så länge. Vi får väl se vem som orkar vad! Här blir det sova på soffan och eftersom barnen fullkomligt dyrkar henne och vaknar relativt tidigt på morgonen (som jag minns det så var allt innan elva tidigt en ledig dag då man var drygt 20 och inga barn hade...) så blir det inte vi som får det tufft. För oss blir det nog snarare bara gôtt!

3 kommentarer:

  1. Hej, favoritsvägerska!

    Har just läst din blogg med ett konstant leende på läpparna. Du är gôrbra på att skriva underhållande (och för alla er som läser detta som inte känner mig - jag är också från Göteborg, eller Fjutteborg som min yngste son säger).

    Hoppas att du skriver om din första fiollektion härnäst. Är nyfiken! Du får spela en trudilutt när jag kommer upp nästa gång.

    Förstår att det måste kännts tungt att inte få ditt läkarbesök när du hade ställt in dig på det och att tillvaron känns som en väntan. Det verkar dock på dig som om du är otrolig på att hitta ljuspunkter ändå.

    Vi kan väl höras om ifall ni skulle vilja ha besök av mig någon gång igen. Och om det blir så att ni kommer ner till Påsk, så ställer jag gärna upp och antingen passar barnen eller passar dig - skämt åsido, träffar dig alltså.

    Finns alltid på andra sidan telefonlinjen!

    Kramar!
    Bittan

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!

    Du får skriva ett inlägg om fiolen, så vi får veta hur allt gått till. Jag är lite nyfiken nu! Kul att ni får besök! Vem är det som kommer? Vore kul om vi kunde lyckas ses till helgen! Kramar från Lenita

    SvaraRadera
  3. Hej Helene,
    fint att få läsa din blogg och skönt att se dig på jobbet i torsdags.

    Massor av kramar Ulrika

    SvaraRadera