Breviksmamma

Breviksmamma

fredag 26 februari 2010

Minnesnoteringar


  • Boka inte in aktiviteter flera dagar i rad, det kommer du inte orka (råd från cancersjuksköterskan).

  • Planera inte hämtning av barn efter yogan (helt egen erfarenhet efter onsdagens pass).

  • Glöm inte ett av barnen på dagis (mannens kommentar efter gårdagen).

  • Raka under armarna innan lungröntgen på måndag, annars en än mer besvärande (förnedrande) procedur än vanligt.

Mycket viktigt det där med aktiviteterna visar det sig (okej, egentligen borde jag redan lärt mig det. Det är inte första gången) eftersom jag sov från 18.30 i går kväll och fortfarande hade svårt att vakna i morse. Ändå gjorde jag inte mer under gårdagen än att lämna och hämta barnen och däremellan vara på jobbet, äta god mat och i övrigt bara fika och snacka skit med alla kollegor jag saknar. Dessutom glömmer jag att jag ska hämta Kajsa på dagis. Två gånger. Dålig mamma, eller bara förvirrad? Jag väljer att tro det sistnämnda, det känns lite bättre så. Först kör jag förbi dagis, ganska okej det gör inget för jag kan ju hämta Hannah först för en gång skull. När vi lämnar skolan lyckas jag köra åt fel håll och tvingas vända efter en stund. Dåligt samvete? Har påven en lustig hatt?

Den sista stunden av yogalektionen innebär avslappning. Det är inget nytt. Det är heller inte förvånande att den söta och duktiga yogaläraren drar över tiden. Om man då lovat att hämta barnen innan den andra familjen stoppat sina barn i pyjamas så blir det oundvikligen stressigt.
”Slappna av i hela kroppen. Känn efter hur det känns i hela kroppen. Släpp dagens stress...”. Medan mina tankar snurrar och fingrarna trummar mot mattan under mig hör jag hur damen på andra sidan salen börjar snarka. Hon är helt klart så avslappnad som även jag borde vara. Ergo: (heter det så? I matten gör man tre prickar i en liten trekant men en sådan symbol kan jag inte hitta.) inte boka in saker efter yogan.

Och självklart var det inte nog med det, näe då. Innan kvällen hade jag hunnit med bajsbio och fika med väninnan. Bajsbio betyder inte att det är en dålig film utan barnvagnsbio i en alltför liten salong. Det tar absolut inte lång tid innan odören sprider sig. Personalen börjar med att hälsa välkommen och lägga ut skötbäddar och blöjor precis under duken. Gissa vad som händer när det är paus i filmen? Det trevliga är gott sällskap och att låna väninnans söta flicka. Lånar gör man bara så länge hon inte bajsat, då lämnas hon tillbaka till mamman snarast möjligt.

Ja, sista punkten talar nog alldeles utmärkt för sig själv.

Ha det bra så länge och glöm inte att kommentera så att det ser ut som om jag har vänner.



3 kommentarer:

  1. Ha ha, jo visst har du vänner... ;-)men jag är tydligen lika novis som du vid bloggmediet...jag sitter bara och läser!!! Och vaddå senil - det är väl det man blir med barn och familj! //Kramar Karin (som har sista fredagen med barnen innan jobbstart på måndag.... :-) och :-(

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Det är klart du ska få kommentarer. Det är du självklart värd för att du så osjälviskt delar med dig av ditt liv till oss! Det du skriver berör, Helene, så ärligt och rakt från hjärtat och dessutom med en stor portion humor. Mitt i all ledsamhet bjuder du in oss till skratt. Det är stort!

    Och du, det där med att glömma hämta på dagis...., du är inte ensam. För inte alltför länge sedan kom Micke hem med bara Tilde och hade glömt Ellie, trots att de går på SAMMA dagis/skola. Det var bara att åka tillbaka och låtsas som ingenting.

    Stor kram. Jag hejar på dig! /Eva

    SvaraRadera
  3. Hej Kompis! Du har fullt upp hör jag, men så länge du går ut med likadana skor så är det ingen fara... Det var ett tag sen, men jag lyckades ju gå till jobbet med en svart mockasko och en vit gympadoja!!!
    Håller tummarna att det blir positivt besked på lungröntgen idag, Stor kram från Ullis

    SvaraRadera