Breviksmamma

Breviksmamma

onsdag 19 januari 2011

2 700



För 2 700 kronor kan man göra ganska mycket. 2 700 kronor är också den summa pengar jag blir utan varje månad som sjukskriven i jämförelse med min lön när jag arbetade 80%.

(Lönen räknas som heltidslön hos försäkringskassan. ”Sjukpenninggrundande inkomst” heter det. Den behålls på 100% om jag fyller upp min tid genom att ta ut mammadagar. En sådan dag ger 60 kr, som jag minns det, och blir 40 kr efter skatt.)

Här kommer en lista för er som har 2 700 över varje månad:

1.Mat till familjen i en månad

2.Betala CSN och de flesta av familjens försäkringar

3.Gå in i den fina Eccobutiken och köp både de cognacsbruna stövlarna och den stora svarta skinnväskan.

4.Flyga med familjen till någon trevlig större stad. Spar man i två månader så kan vi bo på hotell också.

5.169 flaskor av Cs favoritöl

6.Två månaders spar skulle också täcka reparationskostnaderna för bilen som valde att lägga in sitt veto idag. (Kopplingen)

7.Kappan jag såg i ”fina butiken” skulle kräva tre månader, men rackarns så snygg den var

8.Dagisavgift, fackavgift, telefon, dator och tv.

9.Städhjälp

10.Golv till nya sovrummet


Givetvis finns det mera förslag men även den här lilla listan påminner om att det ändå är en hel del pengar. Varje månad.
Och jag vet att många har det värre än mig men tycker i alla fall lite synd om mig själv just nu.

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar