Breviksmamma

Breviksmamma

lördag 22 januari 2011

Det Kunde Varit Du



Imorgon är det världspremiär för en underbar, nyskriven musikal med ett extremt viktigt budskap.

Musikalen heter ”Det kunde varit du” och är skriven av Filippa Engellau och Björn Andersson som båda är musiklärare på Södertörns friskola. Uppträder gör klass 9 md (musik/drama), kören består av klass 6 md och vi har både duktiga musiker och kluriga tekniker. Det kan inte gå fel.

Musikalen handlar om Alice som ser världen som ond. Hon är säker på att ett allt hårdare samhälle är en följd av invandringen. Allt känns orättvist och hon hittar likasinnade. När hennes mormor berättar sin historia från andra världskriget. Om nazismen, hur det drabbade Ungern och hennes egen familj börjar Alice förstå.

Martin Niemöller var en tysk präst som opponerade sig mot nazisterna. Han var fånge i ett koncentrationsläger under andra världskriget. 1946 skrev han en denna dikt:

"När nazisterna hämtade kommunisterna,

teg jag;

jag var ju ingen kommunist.



När de spärrade in socialdemokraterna,

teg jag;

jag var ju ingen socialdemokrat.



När de hämtade de fackliga,

lät jag bli att protestera;

jag var ju inte med i facket.



När de hämtade judarna,

lät jag bli att protestera;

jag var ju ingen jude.



När de hämtade mig,

fanns det ingen kvar som kunde protestera."


Det kunde varit du som kunnat göra skillnad, göra motstånd.
Det kunde varit du som blivit drabbad.

Kan vi inte bara snälla mot varandra?





Det Kunde Varit Du!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Hur gick premiären? Hur länge går föreställningen?

    Å tack för alla russin :) Tas tacksamt emot!

    SvaraRadera
  2. Ja, problemet med mänskligheten är ju inte likgiltigheten utan människornas tystnad. Var det Churchill som sa det? kommer inte ihåg.
    Tänkvärd dikt.

    SvaraRadera